Tuesday, December 3, 2013

VIVAX SJ-150: Cheap Cold Press Juicer Review

Long ago I've heard about these "slow, cold press juicers", and of all the benefits which they could offer. Unfortunately, that did not motivate me enough to spend 89,273,761,282,423 $ for mere curiosity on their efficacy, so I put those curiosities in the drawer with the rest of the stuff from eBay for which I have no practical use - the fact which did not stop me from ordering tons of them.

And one day, glorious Chinese factories have started to manufacture these things, only 2365 times cheaper. I don't doubt that materials used in these copies are probably far inferior to those used in the expensive original ones, but frankly, I don't care much for that now. I will care of course when it breaks and falls apart, and I assume that will happen about 2 days after the warranty deadline expires.


VIVAX SJ-150 Cold Press Juicer: Currently the most cheapest one (about 120$)

My first attempt to make a juice with VIVAX SJ-150 failed miserably. Things were looking promising in the beginning - I was first squeezing a pineapple, and everything seemed to work fine. There was some juice coming out of one tube (the right one on the pictures), and some dry pulp coming out of the other tube (the left one on the pictures). Then, after adding an apple, a pulp tube congested, and the efficacy of the whole thing went down miserably.

My second attempt to make juice with VIVAX SJ-150 failed miserably. First I was squeezing some kale leaves, and everything seemed fine. Then, after adding apples (déjà vu), same problems occurred as for the first time. Small pulp-ejaculation tube congested again, and nothing was coming out of it. Auger was trying to push out the pulp, but he failed miserably. The strainer was full of wet pulp, which looked miserable. And at the end, when we try to sum up these stories, it seems like they are somewhat miserable ones.

Then it hit me. In order to get far less miserable results, you need to follow some rules with these cold press juicers:

  1. Chop all the ingredients into smaller parts, and don't push them down the feed chute unless absolutely necessarily. 
  2. First add softer ingredients.
  3. Then add harder ingredients.

Following these simple rules made results in the third attempt truly excellent. You can check out the whole process in pictures below. 


Assembling the juicer part 1: Base
Assembling the juicer part 2: Adjusting the bowl


Assembling the juicer part 3:
Throwing in the strainer and the spinning brush
Assembling the juicer part 4:
Adjusting the hopper/feed chute


Assembling the juicer part 5:
Adding the juice (transparent)
and pulp (black) containers
First ingredient: A medium-sized apple


First ingredient: medium-sized apple chopped to smaller pieces with seeds removed

Assembling the juicer part between 3 and 4:
Found an extra part lying around: Squeezing Screw/Auger.
Apparently we might need that :)




First ingredient squeezing results

Second ingredient: A somewhat-larger-than-medium-sized apple. 

Second ingredient: A somewhat-larger-than-medium-sized apple chopped, seeds removed.


Second ingredient: Squeezing in progress
Second ingredient: Squeezing results


Pulp so far 


Third ingredient:
Fairly-sized carrot

Third ingredient:
fairly-sized carrot in perspective

Third ingredient:
chopped to smaller pieces

Work in progress

Third ingredient: squeezing results

Fourth ingredient: Kale

Fourth ingredient Kale chopped to smaller pieces

Work in progress with fourth ingredient (kale)

Fourth ingredient (kale): squeezing results

Fifth ingredient: Another carrot, with size perspective

Fifth ingredient: Another carrot, chopped, with size perspective

Fifth ingredient: squeezing results

The End: Resulting pulp from 2 apples, 2 carrots, several leafs of kale

Final pulp quantity in perspective

The End: Disassembling the juicer, removing the hopper

The End: Disassembling the juicer, removing the hard-working auger

The End: Disassembling the juicer, removing the strainer and the spinning brush


Resulting juice in the container detail 

Inside of the bowl, pulp ejection tube detail

The bowl detail

The strainer and the spinning brush bottom detail

The strainer and the spinning brush detail

The Result from squeezing 2 apples, 2 carrots and several leaves of kale: more than 500 mL of fresh juice


VIVAX SJ-150 Cold Press Juicer The Good

  1. Excellent squeezing results.
  2. Pulp is very compressed and fairly dry.
  3. Small amounts of pulp.
  4. Quieter than centrifugal juicers.
  5. Not too many parts for cleaning.
  6. Value for the money.
  7. Decent quality.


VIVAX SJ-150 Cold Press Juicer The Bad

  1. You still need to clean all the parts after use ("Self cleaning" marketing is rubbish.)
  2. Irritating motor noise.
  3. Pulp tube could easily clog if not following instructions from this review.
  4. Only 1 year warranty. Sounds particularly suspicious when taking into account planned obsolescence.

Should you buy this thing? If you are looking for a way cheaper alternative for typically ultra-expensive cold press juicers, don't look any further. This is your guy. Or a girl.

52 comments:

  1. Hvala majstore!

    Thank you a million!

    I have a small hand-powered juicer that is perfect for juicing grasses, ginger and hard stuff, but always had problems with apples. Not even carrot helps it go through. I wanted to buy some juicer with motor power, as it always helps to have something that powers itself. And you get a spare hand to play with ingredients.

    Anyway, I had my eyes on Hurom for years, but hoped for a much cheaper product. This seem to be it.

    Fun part is that I found this Vivax to be exactly the same as LifeEnergy Juicer AMR507.

    ReplyDelete
  2. Nema na čemu ;)

    If I understood correctly, you have something like this: http://amzn.to/1f0SwnF ?
    I always wondered if that stuff makes sense, glad to hear that it does to a certain point.

    And yeah, it is funny to observe all these cheaper Chinese versions of the Hurom juicer, and it is even funnier to buy one and save about 300$ for the same effect. Gorenje also has a slow juicer that is pretty much the same as all of them, but is more expensive for no apparent reason.

    I use mine for about 2-3 times a week, and there is still no evidence of deterioration or any other signs of a possibility that it might die horribly soon.
    So far so good.

    ReplyDelete
  3. Odlicna recenzija. Thanks to your review I decided to postpone my urgent need to buy expensive Hurom-600 slow juicer and save money for later. I bough it in Merkator, very cheap (160 BAM) comparing to Hurom (665 BAM). My first attempt was great success, one liter of great juice for ammount of veggies that my Bosch centrifugal juicer woul give much much less. Thank you very much. The only thing is I have no clue how long will it last, one year warranty is suspicious you are right, but hey, I guess if I break it in that time I can always invest in Hurom (could be that its price will go little bit down by then, who knows). Anyhow, I wanted to thank you, it was very helpful review.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Glad to help!
      If it dies in the meantime, I will make sure to post the update here.

      Delete
  4. Tnx for review and one question. Have enyone tryed to wash juicer just with water poured inside the machine?

    ReplyDelete
  5. hej,

    is it still working? I am planning to buy one...

    btw, great review ;)

    ReplyDelete
  6. Svaka cast sto si odvojio vreme da napises sve ovo :)

    ReplyDelete
  7. Radi li i dalje taj sokovnik :D ... Planiram da uzmem jedan ovih dana.

    Pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Radi ko zmaj. Jos uvijek nema znakova umiranja.

      Delete
    2. Jeli ima problem sa tvrdim stvarima, kao krompir, cvekla i slicno.

      Delete
    3. Jok. Cikle i mrkve su stalno u njemu, nikakvih problema.

      Delete
  8. Kupila sam Vivax sokovnik, prije toga sam imala Huroma na testiranju, razlika je ta da je kod Vivax-a dosta bučniji motor, plastika je slabije kvalitete i kuglu brže vrti. Usporedno sam cijedila povrće i ista je količina soka izašla, sve što sam bila radila na Huromu radi i Vivax (svo korijenasto povrće, banane, voće, bademi...).
    Kod Huroma se dobiju 2 sita, a kod Vivaxa 1.

    Eto.. pozz :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tnx! :)
      Summary for my international readers: Vivax = Horum :-)

      Horum is quieter, with more sturdy plastics, and you get 1 extra strainer. They both produce same juice quantities.

      Delete
  9. Radi li jos? Kakav je dojam posle 1 godinu upotrebe?
    Pozdrav

    ReplyDelete
  10. Igore
    Pisem iz Makedonije,
    Gledam da koristis taj sokovnik vec godinu dana? Tvoji utisci?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozdrav Makedoniji!
      Utisci nakon 1 godine pozitivni - nista se nije promijenilo ;)

      Delete
  11. Evo jos jedno pitanje iz Makedonije :)
    Na slike kako mogu da primetim, izgleda mi kao da ima dosta pulpe u sok. Sta imas da kazes u vezi pulpe.
    Ovo pitam jer ne zelim sok sa puno pulpe.
    Pozdrav

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozdrav imenjace iz Makedonije! :) Pulpa ne ide u sok, ali je sok definitivno gusci. Ako zelis bistar sok, tu bolje rezultate daje klasicna centrifuga.

      Delete
  12. Finally bought this basterd, after reading gazillion reviews first :) Your review helped a lot, especially part about order of soft&hard fruits/veggies, those guys should really add your tips in manual and pass you a beer for every happy customer you saved them :D

    ReplyDelete
  13. They probably didn't use it yet, but I'll take the beer!

    ReplyDelete
  14. Imam ovaj sokovnik i super sam zadovoljna. Jedino jos nisam probala s visnjama i tresnjama. Malo me frka zbog kostica. Jel probao neko to? : )

    ReplyDelete
  15. Hvala za review, trebao mi je, u nedoumici sam kao i većina kupiti Hurum-Omega (čitaj DonhAh) ili ovaj Vivax za HR ili Vegavita za SRB tržište , znači 5:1 odnos cijena i kad sve ovo pročitam pa ne zvuči tako loše, nadam se da će biti dijelova kad dodje do toga. By the way, Vegavita dolazi uz 2g. garancije al nažalost bez zastupnika u blizini. Pozdrav iz Banja Luke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pozdrav, eto ovo cudo jos uvijek radi i svi dijelovi su neosteceni. Mislim da je vec odavno otplatio taj omjer 5:1.

      Delete
  16. Pozdrav!! 500ml djusa od 2jabuke i 2 mrkve? :) Wow, kako to? Inace, super review, kupujem ga jos veceras. Valjda se necu pokajati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It's black sorcery! :)

      Kolicine naravno ovise i o kvaliteti namirnica. Ovako kako je na slikama, u tom trenutku je tako i bilo.

      Nazalost, Vivax nije skuzio da ih mogu nahvaliti puno vise i bolje da me iskeširaju, pa mi se nije isplatilo lagati za vrijeme pisanja recenzije :(

      Delete
  17. Moram jos da pitam- jeli ima neki trik kako da se ocisti pulp koji nije izasao na kraju…ta tuba je bas uska, pa sam sa drugom stranom cetkice iscackala, ali ako ima lakse/bolje, please share. Hvala

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ako i ima neki vrlo drugaciji trik, ja ga jos nisam uocio. Kombinacija straznje strane te cetke + mlaz vode + nestrpljivo psovanje u bradu je meni ok formula za sada.

      Delete
  18. Hvala ti na ovoj recenziji, umalo dala cca 2000kn vise za Hurom. U usporedbi s ovim... Not worth it :D Odoh po svoj Vivaxic ovaj vikend i veselim se kao gica blatu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nema na cemu i sretno!
      Inace cekam da me nazove Horum, ponudi 5000 EUR da maknem ovaj clanak, ali nista za sada.
      :)

      Delete
    2. Kupih. Bio samo izlozbeni primjerak. Vec sklopljen. Sad pokusavam rastaviti to cudo i nema sanse da skinem ovaj glavni plasticni dio, "bokalcic". Google nije prijatelj i ne nudi odgovore na moje muke, Lastane, pomagaj! :'( Sta da radim da se odvoji od baze? Okrecem lijevo? Desno? Gore? Plesem mu i pjevam? Zrtvujem djevicu?

      Delete
    3. Djevicu posalji na moju adresu radi provjere ispravnosti, a bokalcic uz pjesmu fino lagano zakreni ulijevo da se otkaci. Naravno, ako mislimo na istu stvar.

      Delete
    4. Mislimo na istu stvar. Neki brban (wild guess je da se netko od kupaca igrao mrvu) ga je zategnuo do iznemoglosti, ali sam ipak uspjela uz tesku muku odvrnuti. Nije lagano, mozda budem morala poceti dizati gvozdje da opet uspijem.
      Djevica sirota dzabe platila glavom, ali ti je svejedno mogu poslati na adresu.

      Delete
    5. Nije uzalud nemoj tako. Salji dok je temperatura optimalna.

      Delete
    6. Sorry, dude, vidim ovaj tvoj vapaj nakon godinu i pol. Jos uvijek zelis gospoju iz price?

      Prije nego sto sutnem Vivax u smece i kupim Vervitu, jer mi je Vivax pojeo nevjerojatnu kolicinu zivaca, da priupitam jesi pokusao praviti neke kreativnije proizvode uz pomoc sokovnika - mlijeko od badema i te burzujske izmisljotine? :)

      Delete
    7. Mislim da je nazalost temperatura gospoje sada vec daleko od optimalne.

      Dje zapelo sa Vivaxom? Ne stavljaju se zivci u njega, nego voce, povrce i slicna materija.

      Ove egzote nazalost nisam jos probao, ali dok se priblizi kakav novi extinction-level event mozda nadjem vremena koju minutu.

      Delete
    8. Vivax mi spolno opci sa zivcima od samog pocetka. Zaglavi se kad mu se prohtije (a nije da cijedim kamenje), do te mjere da sam ga neki dan skoro bacila. Cijelog, sa sadrzajem unutra. Jer kad se zaglavi, nema rastavljanja bez suza. Mojih, ne njegovih.
      Iduci put cu ga rastaviti cekicem, bojim se. Ili elegantnim guranjem s prozora s 4.kata. Dosta ce ovisiti o inspiraciji tog trena.

      Delete
  19. Samo jedno pitanje, o5 , jel živ ? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nevjerojatno, ali jos uvijek ziv!

      Delete
    2. Ajme... :D
      Odma ga kupujem, iz Ljubuškog neki prodaje po 40 Eura, pa ne može jeftinije :) Hvala

      Delete
    3. Može, spusti na 25 Eura ako je dvaput bacio oko na njega!

      Delete
  20. Pozdrav, nakon dugog razmisljanja i vaganja, a posebno nakon citanja ove recenzije, odlucio sam se za kupovinu Vivax sj-150 sokovnika i isti mi je danas stigao. Prvo da napisem da blago receno nisam zadovoljan sa njim. Iscjedio sam sok ali sam se tom prilikom poprilicno napatio. Ovim putem zelim da podjelim sa vama ovo iskustvo i da se posavjetujem prije eventualne reklamacije...Naime, sok sam pravio od 3 jabuke, 2 narandze i 2 mrkve.Sve sam ogulio i izrezao na manje komade i poceo da ubacujem i nakon 2 komada narandze i mozda 2 komada jabuke on se zastopao ( nije radila ni funkcija unazad ni unaprijed ) pa sam morao ga otvoriti, izvaditi vijak, ocistiti i ponovo vratiti. Nakon ovoga je nastavio raditi i onda sam poceo ubacivati i mrkvu pa se opet zastopao i to se tako ponavljalo sigurno 7-8 puta tako da je cjedjenje soka bila teska patnja. Znaci jednostavno kako god sam pokusao, bilo samo da stavljam narandzu, jabuku ili mrkvu ili da mjesam narandza,jabuka, mrkva rezultat je bio isti a to je stopanje i ciscenje.... Da li ste vi imali ovih problema ili je ovo problem do mog sokovnika?Ako se ovo ponovi i prilikom sledeceg cjedjenja onda cu gledati da ga vratim jer je ovo teska patnja!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teske patnje modernog svijeta :) Sarkazam na stranu, ako nikako ne ide i sa uputama "narezati > mekaniji sastojci > tvrdji sastojci", onda je moguce da nesto ne stima sa strojem. Nisam imao iskustva sa ovakvim shtopanjima. Jos jedino mozete provjeriti da li je ona gumica na pocetku otvora za pulpu nabijena u predvidjeni otvor prilikom rada, jer treba biti.

      Delete
  21. Sljedeci dan sam ponovo prije reklamiranja odlucio da napravim sok i problem se ponovio ali ovaj put slucajno sam skontao do cega je...Naime, problem je u zastitnom mehanizmu, odnosno kad se zastopa dovoljno je samo gornji poklopac odvrnuti u lijevo da se onaj zastitno mehanizam otpusti i onda da ga ponovo zavrnuti da mehanizam skljocne odnosno da se spusti i nakon toga sokovnik bez ikakvog ciscenja nastavlja da radi jad da nije ni stajao...Osim navedenog skontao sam i da isti pusta tecnost ispod posude, vjerovatno na onu gumicu sto treba da dihtuje, a to je posebno primjetno kad u njega uspem vodu i ukljucim sokovnik da radi da se malo ocisti prije pranja.Tada prosto procuri toliko da namoci sokovnik.Naravno sve ovo sam reklamirao firmi iz Ljubuskog, a koja mi ga je i prodala i tek sam se onda zaprepastio kad su mi rekli da mi ne mogu poslati novi sokovnik niti vratiti pare nego da moram sokovnik kojeg sam dobio pokvarenog odnijeti na servis pa ako oni ne poprave onda ce mi tek poslati novi.Znaci dzaba je bilo ubjedjivanje da su mi poslali pokvaren sokovnik i da sokovnik nije bio nikad ispravan....Na kraju sam sokovnik odnojeo u servis i sad cekam 15-30 dana da poprave sokovnik koji su mi pokvaren prodali..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fino ti napisi ovde koja je to firma i eto im sjajne reklame. Na servisu ce to vjerojatno stajat 30 dana dok ekipa cacka smedje ispod noktiju i na kraju ne odluce izjaviti da se kvar ne da rijesiti, ili da si ti odgovoran za kvar jer si uredjaj koristio van dopustenih granica gravitacijske sile i kozmickih zracenja.
      Inace i moj malo pusti ispod posude, ali toliko sitno da nisam nikada niti obracao paznju na to. But still. Ne bi trebalo. Vivaxe, kakve to brtve trosis?

      Delete
  22. Sokovnik je kupljen preko internet sajta www.pik.ba od korisnika po imenu "HitPonuda". U pitanju je prodavnica bijele tehnike koja se nalazi u mjestu Ljubuški u ul. Vitinska 70 i zove se AT KERAMETAL d.o.o.-Ljubuški. Dakle da onima koji čitaju bude jasno u pitanju je prodavnica koja šalje robu na teritoriji cijele BiH i koja na uređaj daje garanciju 12 mjeseci i prilikom preuzimanja sokovnika se dobija fiskalni račun. Ja sam imao mogućnost da ovu firmu prijavim tržišnoj inspekciji jer su odbili da mi vrate novac ili pošalju novi sokovnik i ako su po zakonu bili dužni (kupac ima pravo u roku od 7 dana od kupovine da vrati proizvod i da traži novi ili da povrat novca ukoliko nije zadovoljan sa istim) jer sam sokovnik reklamirao dan nakon što sam ga preuzeo ali sam od toga odustao jer je poprilična udaljenost između mog grada i Ljubuškog i u tom slučaju bi morao ići lično podnositi prijavu. Kako god, APSOLUTNO NE PREPORUČUJEM kupovinu bilo kakve robe od ove prodavnice jer su veoma neprofesionalni i isključivo im je cilj ostvarivanje profita i pri tome neprezaju da i nas kupce oštete!

    ReplyDelete
  23. More or less, juicing enables you to remove all the key supplements and live proteins straightforwardly from crude natural products, vegetables, verdant greens, wheatgrass, nuts, berries and that's just the beginning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Please, feel free to further elaborate your hypothesis. In the same time, kindly put some relevant peer reviewed articles/papers on which you build your arguments.

      Furthermore, additional clarification is needed on the key terms used in the hypothesis: "key supplements", "live proteins", "more or less", "just the beginning", and similar.

      Delete
  24. Uh, umalo ne kupih ovo u Ljubuškom, dobro pa naletih na ove komentare. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dobro ili ne ne znate jer niste probali. Gospodin koji gore piše pisao je takođe i meni u vezi artikla kad sam ga kupio jer sam uredno ostavio komentar dotičnoj firmi da sam zadovoljan sa proizvodom. Uglavnom, djelovao mi je kao neko ko voli da "zatvara kafane" ili od konkurentske firme, ali nebitno, napravio je šta je napravio i nadam se da je zadovoljan.
      Evo da i ja napišem rezime, jer mislim da mogu nakon 5 godina korištenja.
      Sokovnik radi super, kao što su već neki pisali nemojte samo cijediti "suho" voće i povrće, mislim šta očekujete da će izaći... ?! kombinirajte npr. jabuke-banane, cikla-jabuke i sl. za dobijanje soka. Da, po nekad zna od opterećenja da iscuri pokoja kap pored gume na posudi ispod osovine ali cijena proizvoda kaže sve. Radi, i zadovoljan sam.
      Voli bih da vidim komentar gore nezadovoljnog kupca kad kupi npr. orginalni tj. skuplji Južno-Korejski Hurom, Kuvings ili Omega, kako god da se zove sve je to isti dizajn i plati ga 6-7x skuplje od ovog Vivax i npr. kad mu se zaglavi ili pukne mrežica šta bih rekao ?

      Delete